מה צריך על מנת לגדל בישראל קנאביס רפואי?

היסטורית הקנביס

תחום הקנאביס הרפואי הוא אחד התחומים העוברים את אחת המהפכות הגדולות ביותר בעשור האחרון, כאשר רפורמות גדולות ומשמעותיות מגיעות אליו ברחבי העולם כולו וגם בישראל.

לאחר שנים ארוכות בהן שימוש בקנאביס נחשב מסוכן ולא חוקי בעליל ורק מעטים היו זכאים להשתמש בחומר בדרך חוקית (אמנם במשורה ורק דרך מרשם אותו ניתן היה לקבל רק לאחר בירוקרטיה רבה) הרי שכיום מהפכת הקנאביס הרפואית מאפשרת למספר גדול יותר של חולים הזקוקים לחומר רפואי זה לצרוך אותו בקלות יחסית.

יתרה מזאת, מתפתחת כיום תעשיית ענק בתחום, לאחר שמדינות גדולות כמו ארצות הברית (קולורדו הראשונה) ומדינות אחרות ברחבי העולם, הוכיחו שאפשר להכניס לחוק את גידול וצריכת החומר ולהקל על חולים הזקוקים לו ואף להרוויח מכך ללא תופעות שליליות מהן חששו כל כך לפני ההסדרה בחוק. כיום אנשים פרטיים יכולים להגיש בקשה לגדל את הקנאביס הרפואי גם בישראל ולשווקו בצורה מסודרת.

שלב קצירת הקנאביס

כיצד ניתן להשיג רישיון לגדל קנאביס רפואי בישראל?   

הממשלה ומשרד הבריאות העומד בראש מהפכת הקנאביס הרפואי בישראל מאפשרות כיום למגוון רחב של בעלי עסקים הרוצים לעלות על העגלה ולהצטרף לענף ייצור הקנאביס הרפואי, הן לפתוח חוות גידול של החומר או לחלופין למכור אותו לבתי מרקחת והן אף יוכלו לעשות זאת בצורה חוקית לגמרי וברישיון של משרד הבריאות. 

אין ספק שרפורמת הקנאביס הרפואי תפתח אופק חדש להקמתם של עסקים חדשים בתחום.

עד לאחרונה היו קיימות במשק תשע חברות שגידלו, ייצרו, ארזו וחילקו את הקנאביס הרפואי לחולים ואילו מעתה תקום שרשרת חדשה של פס ייצור בת 5 חוליות שונות ובכל אחת מהן יאושרו לפעול מספר רב של חברות שיעמדו בכל דרישות ותנאי משרד הבריאות לקבל רישיון גידול לקנאביס רפואי.

הרישיון יהיה עבור גידול הקנאביס, ייצור השמנים של הקנאביס ו/או החלוקה שלו לבתי מרקחת שונים. אלו הדרישות והתנאים שהוציא משרד הבריאות:

שרשרת הייצור של הקנאביס הרפואי

בראש יעמוד "המרכז הלאומי לחקר הקנאביס" הוא הגוף האחראי לגנטיקת זני הקנאביס הרפואי והוא גם הגוף שיפקח על התוצרת ויספק אותה למשתלות השונות.

אחריו יהיו 'משתלות' – כלומר גופים האחראים על הגידול והטיפוח של זני הקנאביס השונים וכן על אספקה שלהם לחוות הגידול השונות.

רישיון לניהול 'משתלה' יוכל לקבל כל אזרח פרטי או חברה שהם בעליהם של קרקע חקלאית מוגדרת לגידול הצמחים והוא יכלול הקצאת מים מיוחדת לטובת העניין.

עוד יידרש אישור מטעם ועד היישוב וכן אישור מטעם האגודה החקלאית שלו.

כמובן שבנוסף יידרש אישור משטרת ישראל וכן תידרש עמידה קפדנית בתקני ייצור ואבטחה וייצור תקן IMC-GAP מבוססי תקן GACP מטעם 'ארגון הבריאות העולמי'.

כמו כן מבקש הרישיון להקמת משתלה ידאג להשיג הסכם מטעם החוליה הבאה בשרשרת הייצור של הקנאביס הרפואי  – חוות הגידול.

חוות גידול היא הגוף החקלאי שכל תפקידו יהיה לגדל את צמחי הקנאביס כאשר השתילים הראשונים יגיעו אליה מהחוליה הראשונה ומהמשתלה.

על המבקש רישיון למשתלה לוודא כי בידיו יהיה הסכם חתום על ידי החוליה הקודמת, המשתלה,  והחוליה באה בשרשרת – מפעל הייצור.

החוליה הבאה, מפעל ייצור יהיה הגוף האחראי לאיסוף הקנאביס מחוות הגידול השונות והפיכתו למוצרים כמו: משחות, שמנים, מיצויים ועוד.

השלב הבא בשרשרת החדשה של משרד הבריאות לגידול קנאביס רפואי יהיה 'בית המסחר' – זהו הגוף שיהיה אחראי על אחסונם של מוצרי הקנאביס השונים והפצתם לבתי מרקחת ברחבי הארץ.

ולבסוף, בית מרקחת – זהו הגוף אחראי על חלוקה של הקנאביס הרפואי אך זאת אך ורק ורק לחולים המחזיקים ברישיון ובמרשם ייעודי לכך.

קנאביס בשלביו הראשונים

רוצים להגיש מועמדות לקבלת רישיון קנאביס רפואי?

פנו למשרד הבריאות (במידה ואתם עומדים בכל התנאים והדרישות) 'היחידה לקנביס לשימוש רפואי' (היק"ר) הוא הגוף המוסמך היחידי לבחינת הבקשות ולהנפקת רישיונות האחזקה.

ביטוח קנאביס רפואי

במקביל להתפתחות הרגולטורית בתחום הקנאביס ברפואי ומתן אישורים לצריכה ולייצור, קיימת כיום אפשרות לרכוש ביטוח רישיון קנאביס רפואי, כאשר פורץ הדרך בתחום היה סטודנט קנדי שהיה לראשון במדינה שקיבל כיסוי ביטוחי מלא עבור קנאביס רפואי לאחר תביעה שהגיש דרך מערכות הביטוח של האוניברסיטה. אותו סטודנט זכה לפיצוי מלא בגין טיפול רפואי שעבר בחומר להקלה בכאבי הראש והמיגרנות שלו.

אין ספק שלאחר שמדינות רבות ובהן ישראל עבור מהפכה תודעתית לגביי צריכת החומר והיתרונות הרבים שלו עבור חולים רבים, מתבססת תעשייה שלמה סביב כענף לגיטימי. דבר זה יהפוך את הצריכה של החומר זולה ובטוחה יותר וכמו כל מוצר צריכה אחר שהופך נגיש לכלל הציבור, אותה לגיטימיות הופכת את הביטוח הרפואי של הקנאביס הרפואי לעובדה מוגמרת, מה שיאפשר לסקטורים נוספים במשק, ליהנות ממנו בעתיד, כאשר גם מי שידו אינו משגת לקבל רישיון צריכה או גידול, יוכל לעשות זאת בקלות רבה יותר בעתיד וליהנות מהפיכתו של חומר רפואי זה לבר השגה לכלל האוכלוסייה בישראל ובעולם.

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these