דולר בצורת לב

תקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות

כסף מעסיק את כולנו ביום יום ובחשיבה לטווח רחוק. אנחנו עוסקים בשאלה התמידית של איך אנחנו דואגים לעתידנו ואיך אנחנו משיגים יותר.

יש לנו שתי התמודדויות עיקריות בכל הנוגש לכסף. האחת היא ההוצאות החודשיות. בעצם השאלה היא כמה נכנס לנו לחשבון הבנק כל חודש וכמה יוצא, כאשר המטרה היא בכל חודש לשמור סכום מסוים ובשאיפה קבוע כחסכון וצבירה להון עצמי. ההון העצמי משרת אותנו לתוכניות שלנו לטווח הרחוק, בין אם זה לקנות בית או לעזור לילדים במילויי רצונותיהם, וכאן אנחנו מגיעים להתמודדות השנייה. עם זאת, כיום אנחנו נתקלים בבעיה כפולה. מחד, בגלל יוקר המחייה ואולי עוד סיבות שלא ניגע בהן כאן, הכסף שאנחנו מצליחים לשמור כל חודש בצד הוא קטן מאוד. מאידך, בבנקים היום אין כלל ריביות על החסכונות, כלומר הכסף שנחסך הוא הכסף שנאסף מבלי שערכו גדל. מבלי שהסכום הקטן שאנחנו צוברים יגדל לא נוכל להשתמש בחסכונות שלנו לביצוע התוכניות העתידיות שלנו.

לכן, התפתחו במדינה וגם בעולם כולו מסלולים שונים המאפשרים הגדלה של ההון שנכסך. האופציות כיום הן רבות ומגוונות ולכן אפשר בקלות לבחור באופציה הלא נכונה. מה הכוונה אופציה לא נכונה? במסגרת זו יש להתייחס לעובדה שלכל מסלול יש רמת סיכון שונה. רמת הסיכון, ככל שהיא עולה, כך עולה הסבירות שיהיה הפסד כספי כלומר שהסכום שנצבר יקטן. וכאן החשיבות בהדגשה שסיכון גבוהה לא אומר שרק לא יהיה רווח אלא גם יכול להיות הפסד כספי. מאידך ככל שהסיכון גבוה כך במידה שיש רווח הוא גדול יותר ככל שהסיכון גבוה יותר.

חשיבה על כסף
כסף מדורג כצורך גבוה אצל האדם

אז איך מתחילים להשקיע? כמובן שיש את האופציה הבסיסית הכוללת השקעה עצמאית. אופציה זו אומנם מאוד מושכת כי מי ינהל את הכסף שלכם מאשר אתם. עם זאת חשוב לדעת שלא ניתן להשקיע מבלי להבין מה עושים. כלומר חובה להבין בבורסה ובתוכניות ההשקעות וכל החוקים הנלווים לכך. לכן, אופציה זו של השקעה באופן עצמאי דורשת זמן השקעה רב וגם חוסר שקט מתמיד. לכן, רבים פונים לגורמים מקצועיים שתפקידם הוא לבצע את ההשקעות בכספים שלכם בתמורה לתשלום המוגדר בהסכם בינכם. אותו גורם עוסק בייעוץ השקעות.

אז מה חשוב לדעת לפני שמחליטים על הגורם אתו תחתמו על הסכם לייעוץ השקעות. ראשית אתם חייבים להכיר את תקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות. מדובר במסמך ארוך אך מאוד חשוב המגדיר מהו ההון העצמי שלכם ומהו החובות והזכויות שלכם ושל הגורם לייעוץ השקעות מולו את פועלים. בין היתר מוגדר ההבדל בין יועץ השקעות העובד כעצמאי או חברה העוסקת בייעוץ השקעות. במסגרת חובות העוסק בייעוץ השקעות, אתם יכולים לדעת מה אתם חייבים לקבל מאותו עוסק בייעוץ השקעות, כגון ביטוח של הכסף שלכם במקרה של הפסד וכו׳. מכאן החשיבות שבהבנת תקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות

חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות

ייעוץ השקעות הינו תחום חשוב ומשמעותי לכל חברה גדולה, אדם פרטי או אפילו תאגיד. כיום, מינוי על יועצי השקעות מוסדר בחוק. אך הדבר לא היה כך בעבר.

עד אמצע שנות ה-90 כל אדם היה יכול לתת ייעוץ השקעות וכן לנהל תיקים, גם אם לא היתה לו השכלה או הכשרה בנושא. חלק מן החברות היו דואגות באופן אישי ליועצי ההשקעות שלהם , ומכשירים אותם באופן פרטי לפי ראות עיניו ואף מבטחים אותם בביטוח אחריות מקצועית.

מאוחר יותר, נפתחו בארץ מספר משרדים פרטיים של יועצי השקעות ומנהלי תיקים, אשר חלקם כמובן – ללא השכלה מתאימה. באותם ימים הבורסה עלתה וכולם הרוויחו. עם זאת, בעקבות משברים קטנים, נקטעה אט אט הפריחה, ולקוחות רבים הפסידו את חסכונותיהם. אירועים אלה גרמו לתחום זה להיות מוסדר באמצעות חקיקה מתאימה. כתוצאה מכך נולד חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות.

שעון מטבע
זמן עולה כסף

למעשה, חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות נחקק על מנת להסדיר את הפעילות השוטפת בשוק ההון. חוק זה הינו רחב ומקיף, ובעיקר – תורם לשוק ההון בכל ענייני חובת הרישיון וחובת בעלי הרישיון. כמו כן, גם בהסדרה של שלושה מערכי אכיפה, אשר מודאגים ומוודאים שהחוק יישאר תקין ותקף.

במסגרת חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, יועצי השקעות מחויבים להחזיק ברישיון מתאים. זאת למעט חריגים בתחום. למרות זאת, גם אותם חריגים כפופים לחובות וההוראות המעוגנות בחוק, ממש כמו אלו המחזיקים ברישיון. זאת לשם שמירה על שוק ההון, ומניעת שימוש לרעה בידי אותם חריגים.

חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, כולל בתוכו שני סוגים של בעלי תפקידים הפועלים בשוק ההון: המייעצים, והמנהלים. הגורמים המייעצים אינם יכולים לנהל תיקי לקוחות, כיוון שאין בידיהם סמכויות ניהול. זאת כמובן, בניגוד לגורמים המנהלים. כמו כן קיימת מגבלה נוספת לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, הטוענת כי מנהל תיקי השקעות אינו יכול לנהל תיקים עבור בני משפחתו, או עבור תאגידים שנמצאים בשליטתו או שליטת משפחתו.

חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות טומן בחובו מערך אכיפה מקיף, המתחלק לשלושה סוגים:

אכיפה משמעתית – אשר בה הסנקציות יכולות להיות ביטול רישיון (לאלו המחזיקים ברישיון) או פסילה מלקבל רישיון לפרק זמן מסוים שיכול להיות עד 10 שנים. (לאלו החריגים הפועלים ללא רישיון, אך בסמכות החוק).

אכיפה מנהלית – אשר מטרתה היא הטלת קנסות כספיים במידה וישנן עבירות העוברות על חוק הייעוץ.

אכיפה פלילית – אשר מתייחסת לעבירות חמורות יותר, שהעונש עליהן יכול להיות מאסר בפועל של שנה או שנתיים. (תלוי בחומרת העבירה).

השקעה נכונה
תן לבעל מקבוע לשבור את הראש עבורך

כמו כן, חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, יכול להפעיל סנקציות גם על תאגידים שביצעו עבירה מסוימת. אלא אם כן התאגיד הצליח להוכיח שני מקרים:
הראשון הוא שהעבירה המדובר התרחשה שלא בידיעתם, ושלא יכלו לדעת עליה כלל, בעוד המקרה השני הינו, במידה והתאגיד פעל ונקט בכל האמצעים הסבירים והלגיטימיים על מנת לנסות ולמנוע את התרחשות העבירה. בשני מקרים אלו לא יופעלו סנקציות הנובעות מתוקף חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות.

 

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these

No Related Post