מה צריך לעשות כאשר אתם/ן סבורים/ות כי נעשו כלפיכם/ן הטרדות מיניות בעבודה?

מאמר מורכב זה יחולק ל- 2 נושאים עיקריים. הראשון יעסוק ברמת הפרט: מה הוא או היא צריכים לעשות אם הם סבורים כי הם הוטרדו. בחלק השני נעסוק במניעת המעשה הפסול של אותו מעסיק או בא כוחו, על ידי התאגדות עובדים ברמת הכלל.

מה עושים כאשר הוטרדנו מינית בעבודה, ואנחנו לבד במערכה?

הטרדות מיניות בעבודה הרבה פעמים מתרחשות כאשר העובד או העובדת המוטרדים נמצאים לגמרי לבדם, בלי אף אדם שיגן עליהם או יהיה עמם ברגעים הקשים. לכן, אם כל מה שיש לכם הוא אתם-עצמכם, עליכם לנצל את כל מה שאתם יודעים ויכולים לעשות כדי להביא להרשעת המעסיק, ולקבלת הפיצויים המשפטיים שלכם כדין. הגישה הראשונה אומרת כך: הטרדות מיניות בעבודה הן עבירות פליליות. ככאלה, הן צריכות להיות מדווחות למשטרה, ולכן אתם צריכים להגיש תלונה. היתרון: זהו הליך מידי, שאינו דורש מידע משפטי, אלא שיחה עם חוקרים פליליים, ועימות עם המטריד במסגרת מאמצי החקירה. החיסרון: המידיות שבתהליך מרתיעה לא מעט מוטרדים. הם מדווחים על יחס עכור של השוטרים כלפיהם, ששם אותם כאשמים בהטרדה שעברו, בייחוד כלפי נשים – יחס כזה נפוץ בהחלט.

על כן, נמליץ על הגישה השנייה: פנייה לעורך דין עבודה המתמחה בהטרדות מיניות. היתרון: ה- "חקירה" היחידה שתצטרכו לעבור היא מולו, ואת ההתנהלות מול גורמי החוץ הוא עושה, כולל ייצוג בדיונים. החיסרון: תהליך יקר ואטי, שכן כל עוד לא הגשתם תלונה במשטרה, מדובר מקסימום בהרשעת התוקף בדין אזרחי. אבל, אם יש לכם ביד הרשעה שלו, וניצחון משפטי שלכם, המציאות הוכיחה כי זה מקל על הקורבנות להגיש תלונה במשטרה, ולהביא את התוקף לדין הפלילי.

מה עושים כדי למנוע או למזער סיכויים שיתבצעו הטרדות מיניות בעבודה?

עליכם להתאגד כוועד שיוכר על ידי ההסתדרות, ולהודיע על כך למנהלים שלכם ללא חשש. מניסיוננו, יהיו צעקות, ואיומים בפיטורין יושמעו מכל עבר, כי וועדים והסתדרות זה מה שהכי מפחיד מעסיקים, בין אם הם הטרידו מינית ובין אם לא. מומלץ שילווה אתכם עורך דין מומחה שידע לחלץ אתכם מתסבוכות משפטיות הכרוכות בדבר, וגם לצורך ניסוח ההסכם עצמו. הטרדות מיניות בעבודה יכולות להיות מטופלות בקלות יתר על ידי עורכי דינכם אם יש הסכם עבודה קיבוצי, משום שאז ההתנהלות מול רשויות המשפט נעשית בשפה המוכרת להם: חוזים והסכמים. המעסיק/המטריד עברו על סעיפים X ו- Y בהסכם הקיבוצי. עובדה זו יכולה, אם תגישו תלונה במשטרה, להביא להרשעתם של המטרידים גם בדין הפלילי.

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these