כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול על הטרדות מיניות במקום העבודה

פעמים רבות, ניכר לראות כי השתנו הנורמות המוסריות בחברה. אמנם ישראל היא מדינת שוק פרטי וחופשי, גם כשזה מגיע לעסקת עובדים, אך פעמים רבות נראה כי המעסיק הישראלי הממוצע משתמש בביטוי המנחה בשוק חופשי "בעל המאה הוא בעל הדעה" באופן פסול, תוך חריגה מנורמות מוסריות בסיסיות, וגם כאשר הוא נתפס בקלקלתו המציאות היא שהוא כלל לא חושש לגורלו, כי עורך הדין היוקרתי יחלץ אותו. הנושא הוא כאמור אתם – העובדים, ולא אותו מעסיק. אם אי פעם תותקפו מינית על ידו, ועורך הדין שלו יחלץ אותו ממה שעשה, זה יהיה ממש כמו עוד הטרדה, ולצערנו גם כאשר עובדים ועובדות בוחרים להתלונן במשטרה, והבוס עומד לדין כעצור בדין הפלילי, הוא מצליח להיות מחולץ בזכות עורך דינו, כמובן. את הסקנדל הזה חייבים למנוע, ומבחן התוצאה מצביע על פתרון אחד שיכול, בסיכוי גבוה, לעשות צדק: ניסוח רטרואקטיבי של הסכם עבודה קיבוצי על ידי הוועד שתקימו במקום העבודה, ובגיבוי ההסתדרות.

מה הקשר בין הטרדות מיניות במקום העבודה להסכם קיבוצי?

בדיעבד, בכלל לא צריך להיות קשר. בארה"ב, ובמדינות רבות בעולם, כאשר הבוס בוחר ללכת בדרך קלוקלת ולהטריד מינית, הוא גם משלם את חובו לחברה. לצערנו, בישראל הרבה פעמים עורך הדין הממולח הוא זה שקובע מה תהיה המציאות, משום שנדיר למצוא בישראל תיק משפטי כלשהו בו עורך דין לא מנוסה הכריע את יריבו. זו מציאות שחינוך נכון אולי יכול היה לפתור, משום שאז, אם עורך הדין סבור שהלקוח שלו אשם – הוא מראש לא היה לוקח על עצמו תיק כזה, אבל זו אינה המציאות, וברוב המשרדים רק הכסף מדבר. במציאות כזו, שלא ניתן לדעת מה יוליד יום, ושהתנצלות נהפכה למילה גסה, גוברים הסיכויים שתחוו הטרדות מיניות במקום העבודה, כמכלול של ניצול מרות לרעה מצד המעסיק.

התאגדות עובדים, והצטרפותם להסכם קיבוצי משותף הם החסמים היחידים שיכולים לעצור את השתוללות עורכי הדין. זהו דין ראייתי ממדרגה ראשונה ששום שופט או עו"ד לא יוכלו להתווכח אתו. ההליך מתנהל כך: הבוס ביצע עבירה X (למשל, נגע בעובדת שלו במקום אינטימי). בהסכם הקיבוצי כתוב שיצירת מגע אסורה. הבוס עבר על עבירה אזרחית בהסכם הקיבוצי. השופט הרשיע אותו בעבירה הזו? זה גם בסיס להעמדתו לדין פלילי על הטרדות מינוית במקום העבודה, ולנצח את ההגנה, אם הגשתם תלונה במשטרה.

הוטרדתי מינית במקום עבודה פרטי ולא מאורגן. מה עלי לעשות?

קשה אמנם לעמוד במקום אדם שחווה חוויה נוראית זו, אבל על הטרדות מיניות במקום העבודה אסור לשתוק. השתדלו לתעד את האדם המטריד. הקלטה שלו מאיים עליכם עם עורכי דינו יכולה לסייע לכם מאד להביא להרשעתו בדין האזרחי. כמובן שניתן לטפל במטריד גם בדין הפלילי, ולהגיש תלונה במשטרה כמה שיותר מהר. התהליך זכה ללא מעט ביקורות מצד מוטרדים מינית, אך מי שאזר עוז והתלונן לרוב השכיל להביא את העובד המטריד למצבים בלתי נעימים, גם אם הוא חלילה יזוכה בדיון המשפטי.

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these